Sparčiai besiplėtojant kriptoturto sektoriui susiduriama su jo reguliavimo iššūkiais, kuriuos spręsti apsunkina skirtingas požiūris į kriptoturto reguliavimą Europos Sąjungoje (ES) ir Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV). Šiame straipsnyje lyginamos šios dvi teisinės sistemos, daugiausia dėmesio skiriama ES kriptoturto rinkų reglamentui (angl. Markets in Crypto-Assets, MiCAR) ir JAV naudojamai „reguliavimo per vykdymo užtikrinimą“ strategijai.
ES laikosi aktyvaus požiūrio, taikydama MiCA reglamentą, kuris įsigaliojo 2024 m. gruodžio 30 dieną. Šiuo reglamentu siekiama harmonizuoti ES kriptoturto ir kriptoturto paslaugų teikėjų (angl. crypto-asset service providers, CASP) reguliavimo taisykles, suteikti daugiau teisinio aiškumo ir sukurti stabilią aplinką skaitmeniniam turtui, taip pat užtikrinti vartotojų teisių apsaugą, panašią į teikiamą tradicinio finansų sektoriaus.
JAV, priešingai, laikosi reaktyvios pozicijos, taikydamos esamas teisines taisykles kriptoturtui ir vadovaudamosi technologinio neutralumo principu. Toks vykdymo užtikrinimu grindžiamas požiūris į kriptoturto reguliavimą remiasi nusistovėjusiais teisiniais principais ir priežiūros institucijų diskrecija. Todėl kyla sunkumų dėl teisinio tikrumo, priežiūros institucijų įgaliojimų ir tradicinių teisės aktų pritaikymo naujoms technologijoms.
Šiame straipsnyje remiantis pateikiama dviejų požiūrių lyginamąja analize nagrinėjami praktiniai reguliavimo iššūkiai ir vertinamos platesnės implikacijos vartotojų teisių apsaugai, rinkos stabilumui, teisiniam tikrumui ir paskatoms inovuoti. Nagrinėjant šiuos elementus, straipsnyje siekiama prisidėti prie mokslininkų ir jaunųjų tyrėjų diskusijų, susijusių su teisės inovacijų sritimi.

Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas 4.0 tarptautinę licenciją.