
5

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

T E O R I J A

Pamėgdžiojamoji ir atavistinė  
žiniasklaidos politikos kryptis:  
Lietuvos radijo ir televizijos atvejis

Jurgita Tillenius
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto 

Žurnalistikos instituto doktorantė
Bernardinų g. 11, LT–01124, Vilnius

El. paštas: jurgita.matacinskaite@kf.stud.vu.lt

Santrauka. Straipsnyje, vadovaujantis Karolio Jakubowicziaus išskiria­
momis penkiomis teorinėmis pokomunistinės žiniasklaidos politikos kryp­
timis, nagrinėjami probleminiai Lietuvos radijo ir televizijos (nuo 1987 m. 
iki 1996 m., kai buvo priimtas Visuomenės informavimo įstatymas bei Lie­
tuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymas) pokyčiai žlugus sovietinei 
totalitarinei politinei sistemai. Subyrėjusi Sovietų Sąjunga atnešė didelių 
pokyčių visose visuomenės gyvenimo srityse. Jie patvirtino žiniasklaidos 
teorijoje įtvirtintą apibrėžtį, kad keičiantis politinei santvarkai neišvengia­
mai kinta ir iki tol egzistavusi žiniasklaidos sistema. Sovietmečiu valdžios 
įrankiu buvęs Lietuvos radijas ir televizija taip pat turėjo keistis. Pagrin­
dinis straipsnio tikslas – išanalizuoti, kokią pokomunistinės žiniasklaidos 
politikos kryptį rinkosi Lietuvos radijas ir televizija žlugus sovietinei komu­
nistinei sistemai.

Straipsnyje naudoti interviu, autorės atlikti su Domijonu Šniuku1, ku­
ris 1989 metų vasario 13 d. tapo Lietuvos Sovietų Socialistinės Respub­
likos (LSSR) Valstybinio televizijos ir radijo (RTV) komiteto prie LSSR 
Ministrų tarybos pirmininku, o nuo 1990 metų kovo iki 1990 metų birže­
lio 19 d. ėjo Lietuvos radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pareigas. 

1	 Domijonas Šniukas, aut. pokalbis 2013 12 12, asm. archyvo įrašas.



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

6

Taip pat su Juozu Neverausku2 – nuo 1982 metų minėto RTV komite­
to pirmininko pavaduotoju, nuo 1995 metų sausio 17 d.  iki 1996 metų 
gruodžio 13 d. laikinai ėjusiu Lietuvos radijo ir televizijos generalinio di­
rektoriaus pareigas, su Dalia Kutraite3, kuri nuo 1997 metų sausio 21 d.  
iki 1997 m. vasario 18 d. laikinai ėjo Lietuvos radijo ir televizijos genera­
linio direktoriaus pareigas, su Algirdu Kaušpėdu4 – 1990 metų gegužę –  
1993 metų sausį Lietuvos radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pava­
duotoju televizijai ir su Nerijum Maliukevičiumi5 – 1989 metų – 1992 metų 
Lietuvos radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pavaduotoju radijui.

Reikšminiai žodžiai: pokomunistinė žiniasklaida, visuomeninis radi­
jas ir televizija, keturios spaudos teorijos, žiniasklaidos politikos kryptys.

Įvadas

Lietuvos visuomenė, kaip ir kiti Rytų ir Vidurio Europos gyvento-
jai, tikėjosi, kad, žlugus sovietinei komunistinei politikos sistemai, kie-
kvienas pilietis turės teisę pasakyti savo nuomonę ir bus išklausytas. 
Atkūrus Nepriklausomybę, daugybė reiškinių įgijo visai kitą prasmę 
ir paskirtį – tai, kas sovietmečiu buvo valstybės ir Komunistų partijos, 
paskelbus Nepriklausomybę tapo visuomeninės paskirties arba buvo 
privatizuojami. 

Žiniasklaida yra viena svarbiausių visuomenės komunikacijos prie-
monių. Todėl, keičiantis politikai, keitėsi ir visa Lietuvos žiniasklaidos 
sistema: radijas ir televizija, spauda ir visa Lietuvos periodika (Uselienė, 
2004). Siekiant suprasti, kaip tai vyko, pirmiausia vertėtų apžvelgti ben-
drąsias Lietuvos žiniasklaidos pokyčių tendencijas.

2	 Juozas Neverauskas, aut. pokalbis 2014 05 15, asm. archyvo įrašas.
3	 Dalia Kutraitė, aut. pokalbis 2014 04 30, asm. archyvo įrašas.
4	 Algirdas Kaušpėdas, aut. pokalbis 2015 04 16, asm. archyvo įrašas.
5	 Nerijus Maliukevičius, aut. pokalbis 2016 09 23, asm. archyvo įrašas.



7

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

Pirmieji pokyčiai pokomunistinėje Lietuvos žiniasklaidoje

Vieni pirmųjų pokyčių, kurie įvyko pokomunistinėje Lietuvos ži-
niasklaidoje, buvo privačių komercinių radijo stočių steigimas dar iki 
Lietuvai atkuriant Nepriklausomybę. Sovietmečiu monopolį turėjęs 
Lietuvos radijas jį prarado 1989 m. gruodžio 31 d., nes tądien radijo 
rinkoje atsirado komercinis radijas M-1. Netrukus įkurta ir dar viena 
komercinė radijo stotis „Radiocentras“. Tačiau klausomiausia radijo 
stotis liko valstybinis Lietuvos radijas, kuris, tvyrant labai neapibrėžtai 
politinei situacijai šalyje, 1990 m. pradėjo visą parą transliuoti Lietuvos 
radijo pirmąją programą. 

1990 m. kovo 11-ąją paskelbus Nepriklausomybę, netrukus Lietu-
vos Respublikos Aukščiausioji Taryba nusprendė Valstybinį televizi-
jos ir radijo komitetą atskirti nuo SSRS Valstybinio televizijos ir radijo 
komiteto ir jį pertvarkė – įkūrė Lietuvos Respublikos Seimui pavaldžią 
įstaigą Lietuvos radiją ir televiziją (LRT). Prasidėjo Lietuvos radijo ir 
televizijos kismas, trunkantis iki šiol. 

1991 m. sausio 13 d. sovietų armijos ir KGB padaliniai šturmavo ir 
užėmė Lietuvos radijo ir televizijos pastatus Konarskio gatvėje, okupa-
vo radijo siųstuvus Viršuliškėse bei televizijos bokštą. Lietuvos radijo 
transliacijos buvo perkeltos ir stotis pradėjo dirbti iš Kauno studijos, 
o kitą dieną – iš Aklųjų sąjungos Vilniuje. Lietuvos radijas ir televizija 
veikė toliau, tačiau darbo sąlygos buvo komplikuotos. 

Lietuvos radijo ir televizijos pastatai grąžinti 1991 metų rugpjūčio 
22 d. Pasitraukdama iš Lietuvos radijo ir televizijos pastato sovietų ka-
riuomenė sugadino darbo vietas bei techniką. Remontas ir aparatūros 
taisymas užtruko apie 3–4 mėnesius. Televizija transliacijas iš Konars-
kio gatvės pradėjo lapkričio mėnesį, o radijas – gruodžio 16 d.

Lietuvoje iškilo poreikis teisinėmis priemonėmis reglamentuoti ži-
niasklaidos darbą. Kontekstui suprasti pateiksiu keletą faktų apie medi-
jų steigimą. 1991 metais Lietuvoje buvo priimtas įstatymas, kuriuo re-
glamentuota spaudos ir kitų žiniasklaidos priemonių veikla. Tokį porei-
kį padiktavo naujos, privačios komercinės radijo stotys, steigiami tele-
vizijos kanalai, privatizuojama ir, suteikus naujus pavadinimus, kuriama 



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

8

periodinė spauda. Pavyzdžiui, 1991 metais įsteigta dar viena komercinė 
radijo stotis „Vilniaus varpas“ (po sausio 13 d., kai Lietuvos radijo ir 
televizijos pastatus bei televizijos bokštą užėmė KGB padaliniai, „Ra-
diocentras“ ir „Vilniaus varpas“ (pastarasis „nutilo“ 1994 metais) buvo 
transliuojamas Lietuvos nacionalinio radijo 2-osios programos kanalu, 
tačiau su radijo stotimi M-1 tokios pačios transliacijos sutartis nepasira-
šyta (Krivickienė, 1998).

Greta komercinių radijo stočių imtasi steigti komerciniai televizijos 
kanalai: 1991 metais įkuriama RLTV (Rytų Lietuvos televizija), tais pa-
čiais 1991 metais – TV 26 (transliuota tik Vilniuje) (Pečiulis, 1997). 

Tačiau, kai buvo atkurta Nepriklausomybė, valstybės parlamento va-
dovybė norėjo išlaikyti ir valstybinę žiniasklaidą: pavyzdžiui, 1991 m. 
buvo įsteigtas („atkurtas“) dienraštis „Lietuvos Aidas“, perimti kiti Ko-
munistų partijos Centro komiteto leisti dienraščiai (Vaišnys, 2014). Vis 
dėlto, didžioji dalis Lietuvos žiniasklaidos priemonių (laikraščių, žur-
nalų) pradėti privatizuoti 1991 metais ir šis procesas vyko iki 1994-ųjų. 

1992 metais priimta Lietuvos Konstitucija, kuri turėjo garantuo-
ti pagrindines spaudos laisves, iš esmės įtvirtino galimybes steigti ir 
skleisti žiniasklaidos priemones.

Toliau buvo kuriamos naujos, komercinės radijo stotys. 1992 me-
tais Vilniuje radijo programų transliacijas pradėjo lenkiška radijo stotis 
„Znad Wilii“, 1993 metais – „Laisvoji banga“. Mėginta steigti ir regioni-
nes radijo stotis: 1992 metais įkurtas Aukštaitijos radijas, 1993 metais –  
FM99 (Krivickienė, 1998). 

Toliau daugėjo televizijos kanalų, atsirado naujų privačių televizijos 
stočių. 1992 metais pradėta transliuoti Lietuvos nacionalinės televizi-
jos 2-oji programa (atnaujinta 2003  metais). 1993 metais įsteigiamas 
komercinis televizijos kanalas Tele-3, tais pačiais 1993 metais – BTV ir 
Litpolinter TV (Pečiulis, 1997).

Kai atkurta Lietuvos nepriklausomybė įtvirtinta ir de jure, ir de facto, 
pradėta ieškoti būdų ir galimybių, kaip Lietuvos radijui ir televizijai tap-
ti tarptautinių organizacijų nare. Tačiau stoti į tarptautines organizacijas 



9

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

Lietuvos radijas ir televizija negalėjo neturėdamas valstybės sutikimo. 
1992 metų birželio 8 d. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 
Prezidiumas nutarė pritarti Lietuvos radijo ir televizijos stojimui į Eu-
ropos transliuotojų sąjungą (EBU) ir pavedė šalies Vyriausybei spręsti 
materialines  išlaidas, susijusias su naryste EBU organizacijoje. Finansi-
niai ir organizaciniai klausimai buvo išspręsti sklandžiai ir 1993 m. Lie-
tuvos radijas ir televizija tapo Europos transliuotojų sąjungos (EBU) 
nare.

Su kiekvienais metais žiniasklaidos priemonių Lietuvoje daugėjo. 
Viena po kitos rasdavosi privačių radijo stočių: 1994 metais įsteigtos 
stotys „Hansa“, „Ultra Vires“. 1995 m. transliacijas pradėjo radijo stotis 
jaunimui LR3, kuri gyvavo metus. Daugėjo komercinių radijo stočių re-
gionuose: 1995 metais buvo įkurta radijo stotis „Lalūna“, 1996-aisiais –  
„Saulės“ radijas ir kt. (Krivickienė, 1998). 

Komerciniai televizijos kanalai nebuvo steigiami taip sparčiai kaip 
privačios radijo stotys, bet 1995 metais Lietuvoje atsirado dar vienas 
komercinės televizijos kanalas LNK (Pečiulis, 1997) vietoje minėtos 
LitPoliinter TV.

Iki atkuriant Nepriklausomybę ėjusius žurnalus dažniausiai valdė 
juose dirbantys žurnalistai, o naujieji paprastai turėdavo vieną šeimi-
ninką. Neoficialiais duomenimis, pusės didžiausio dienraščio „Lietuvos 
rytas“ savininkai buvo keturi redakcijos vadovai, laikraštyje „Respubli-
ka“ pusę visų akcijų valdė du žmonės, iš kurių vienas buvo vyriausiasis 
redaktorius (Lukošiūnas, 1998).

Tačiau susidurta su problema, kad, skirtingai nei, pavyzdžiui, net 
Rusijoje, Lietuvoje dažnokai oficialiai nebuvo aišku, kas valdo vieną ar 
kitą žiniasklaidos priemonę, ir tai nebuvo sąžininga skaitytojų, klausy-
tojų ir žiūrovų atžvilgiu, jau nekalbant apie tai, kad buvo ignoruojamas 
įstatymas ( Jarvis, 1997).

Kaip ir visoje Rytų bei Vidurio Europoje, Lietuvoje, žlugus sovieti-
nei komunistinei politinei sistemai, uždrausta cenzūra ir, laikantis Kos-
titucijos, prieštarauta žiniasklaidos priemonių monopolizavimui. Tiek 
politinis, tiek žiniasklaidos žemėlapis keitėsi, todėl tapo akivaizdu, kad 



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

10

reikia keisti ir žiniasklaidą reglamentuojančius teisės aktus. 1996 metais 
liepą buvo priimtas visiškai naujas Visuomenės informavimo įstatymas, 
reglamentuojantis kiekvienos tuo metu veikusios žiniasklaidos priemo-
nės (o jomis tuo metu buvo laikomos ir vadinamos šios medijos: knyga, 
laikraštis, žurnalas, biuletenis ar kitas leidinys, televizijos, radijo progra-
ma, kino ar kita garso ir vaizdo studijos produkcija, informacijos agen-
tūros pranešimas, elektroninėmis priemonėmis platinamas pranešimas) 
veiklą. Taip pat 1996 metais buvo priimtas Lietuvos nacionalinio radijo 
ir televizijos įstatymas, kuriuo remiantis įkurta valstybei nuosavybės 
teise priklausanti viešoji įstaiga „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizi-
ja“, perėmusi visas Lietuvos radijo ir televizijos teises bei pareigas. 

Visuomeninis transliuotojas

Visuomeninio transliuotojo sąvokos apibrėžimui labai didelę įtaką 
turėjo Didžiosios Britanijos visuomeninis transliuotojas BBC (British 
Broadcasting Corporation) ir jo vykdyta visuomenės informavimo vei-
kla, įtikinusi, kad žiniasklaida turi galią reikšmingai keisti viešąją nuo-
monę, vertybes ir elgseną (Siune ir Hulten, 1998). Pirmajame BBC 
įstatyme ir 1927 m. priimtuose nuostatuose nurodyta, kad organizacija 
(visuomeninis transliuotojas tuo metu buvo radijas) buvo įsteigta tam, 
kad informuotų, lavintų, vykdytų edukacinę veiklą, linksmintų, praneš-
tų apie parlamento veiklą, išlaikytų pusiausvyrą tarp politinių požiūrių 
ir valstybėje esant būtinybei transliuotų vyriausybės pranešimus. Tuo 
metu BBC negalėjo nei skelbti reklamos, nei komentuoti, nei reikš-
ti nuomonės visuomenei aktualiais klausimais. Kalbėdamas apie tai  
Johnas Reithas, pirmasis BBC generalinis direktorius, dar pridūrė, kad 
visuomeninis transliuotojas radijas turi suteikti klausytojui ką nors 
truputį daugiau, nei jis mano, kad nori, tai yra lavinti ir ugdyti (Crisell, 
1994). 

Tokia visuomeninio transliuotojo kaip žiniasklaidos priemonės 
sąvokos apibrėžimo koncepcija (t.  y. visuomeninis transliuotojas turi 
informuoti, lavinti, vykdyti edukacinę veiklą, linksminti, pranešti apie 
parlamento sprendimus, išlaikyti pusiausvyrą tarp politinių požiūrių ir 



11

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

esant būtinybei valstybėje transliuoti vyriausybės pranešimus) iki šiol 
plačiausiai taikoma, vis dar dominuoja ir yra svarbiausia. 

Tačiau yra ir kitokių visuomeninio transliuotojo sąvokos apibrėži-
mų. Pavyzdžiui, Ericas Barendtas dažnai cituojamame darbe, parašy-
tame 1990 m. viduryje, teigia, kad svarbiausi bruožai [visuomeninio 
transliuotojo] gali būti apibrėžiami taip: 

1. Visuotinis geografinis prieinamumas; 
2. Rūpestis dėl nacionalinio identiteto ir kultūros; 
3. Nepriklausomybė nuo valdžios ir komercinių interesų; 
4. Programų nešališkumas, objektyvumas; 
5. Sričių ir programų įvairiapusiškumas; 
6. Pagrindinis gaunamas finansavimas yra visuomeninis klausytojų 

ir žiūrovų mokestis (abonementinis mokestis) (Barendt, 1995).
Kiti pabrėžia, kad visuomeninis transliuotojas yra tai, kas, kalbant 

apie programas, lemia  „aukštą kokybę“ ir „kūrybiškumą“ (Humbreys, 
1996), „suteikia galią“ visiems šalies gyventojams (Keane, 1991), išlai-
ko atskaitingą politinį elitą (Siune ir Hulten, 1998) ir sutvirtina socia-
linę sanglaudą (Brants, 1999). Kiti visuomeninio transliuotojo misiją 
ir funkcijas visuomenėje nagrinėjantys mokslininkai visuomeniniam 
transliuotojui priskiria ir dar daugiau funkcijų (kompetencijų), kaip an-
tai: pristatyti, pateikti ir išsaugoti bei išlaikyti įvairiapusišką kultūrą, tei-
kiant paslaugas mažumoms (Blumler ir Hoffman-Riem [1992], 2002) 
ir sutvirtinti tautinį ir europinį identitetą bei pilietybę (Sükösd ir Jaku-
bowicz, 2011). Prieš daugiau nei dešimtmetį (2003 m.) tokias pačias 
funkcijas kaip neatskiriamas visuomeninio transliuotojo kompetenci-
jos sritis apibrėžė ir Europos transliuotojų sąjunga (Europos visuome-
ninių televizijos kanalų organizacija). Ši transliuotojų sąjunga prie jau 
išvardytų visuomeninio transliuotojo funkcijų papildomai dar prideda 
ir akcentuoja poreikį, kad visuomeninis transliuotojas suteiktų disku-
sijų forumus (nuomonės reiškimo vieta) tiek regioniniu, tiek ir vietos 
lygiu (Bustamante, 2008). Dažnai identiška visuomeninio transliuo-
tojo misija yra įtvirtinta kai kuriuose Europos Sąjungos politikos do-
kumentuose. 1994 m. Europos Tarybos Prahos rezoliucijoje teigiama, 



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

12

kad visuomeniniai transliuotojai privalo stiprinti socialinę sanglaudą, 
integraciją, toleranciją, kovoti su diskriminacija, pranešti objektyvias ir 
nešališkas naujienas, sudaryti įvairiapusišką transliacijų programą, sau-
goti kultūrinį paveldą tiek nacionaliniu, tiek europiniu lygiu ir pasiūlyti 
programų, kurių nesiūlo komercinės žiniasklaidos kanalai (Europos Ta-
ryba 1994). 

Remiantis Ministrų komiteto rekomendacijomis (angl. Recommen­
dation of the Committee of Ministers) dėl visuomeninio transliuotojo 
kaip žiniasklaidos priemonės funkcijų informacinėje visuomenėje 
(2007), visuomeninis transliuotojas kaip žiniasklaidos priemonė Euro-
pos Sąjungoje atlieka šias funkcijas: „Remia demokratinių visuomenių 
vertybes, ypač gerbia žmonių teises, kultūrą ir politinį pliuralizmą; [taip 
pat skatina] socialinę sanglaudą, kultūrinę įvairovę, o pliuralistinė infor-
macija turi būti pasiekiama kiekvienam“ (Europos Taryba, Recommen-
dation CM/Rec (2007) 3 of the Commitee of Ministers to Member 
States on the Remit of Public Service Media in the Information Society, 
2007).

Visuomeninio transliuotojo kaip žiniasklaidos priemonės praktika, 
kaip ir teorija, taip pat yra vertinama dviprasmiškai. Terminas „visuo-
meninė televizija ir radijas“ yra vartojamas apibrėžti, pavyzdžiui, Jungti-
nėje Karalystėje įsikūrusį BBC, kuris yra plačiai žinomas kaip kokybiškų 
programų ir subalansuotai pristatomų naujienų tiekėjas, arba RAI, kuris 
įsikūręs Italijoje ir yra žinomas kaip transliuojantis komercines progra-
mas bei šališkas naujienas, valstybinis žiniasklaidos kanalas (Bustaman-
te 2008; Hallin ir Mancini 2004; Siune ir Hulten 1998).

Teorinės pokomunistinės žiniasklaidos politikos kryptys  
ir būdingi jų bruožai

Pokomunistinės Rytų ir Vidurio Europos valstybių visuomenės, ku-
riose komunistinė sistema griežtai kontroliavo ir cenzūravo žiniasklaidą 
bei kitas kultūrinio ir edukacinio gyvenimo sritis, tikėjosi, kad įsitvirti-
nus spaudos laisvei žiniasklaida tikrai taps ta erdve, kurioje kiekvienas 
galės išsakyti savo nuomonę ir padaryti tai savo vardu. Vyravo požiūris, 



13

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

kad žiniasklaida turi būti prižiūrima ir reguliuojama pačios visuome-
nės atstovų. Tikėta, kad žiniasklaida tarnaus kaip rimtas, pliuralistinis 
visuomenės debatų fundamentaliais ir valstybei svarbiais klausimais fo-
rumas ( Jakubowicz, 2005).

Deja, paaiškėjo, kad realybė yra visiškai kitokia. Pirmiausia todėl, 
kad žiniasklaidos sistemų ir politikos pokyčiai yra neatsiejami nuo pa-
čios visuomenės transformacijos, kuri yra nuolatinė ir negali būti „baig-
tinė“. Nei visuomenės gyvenimas, nei žmonių mąstymas nesikeičia kar-
tu su sąlygiškomis datomis ir visuomenės permainos dažniausiai vyksta 
pagal kitokį laikrodį. 

Rytų ir Vidurio Europos valstybėse vyko ir tebevyksta savita speci-
finė istorinė pokomunistinio proceso transformacija. Lemiamu veiks-
niu, padedančiu įvertinti, ar transformacija jau įvyko, ar dar ne, Karolis 
Jakubowiczius laiko teleologijos procesą, kuris išryškėja kaip iš anksto 
sumanytas ar normatyviai apibrėžtas pabaigos rezultatas ar tam tikra iš 
anksto numatyta baigtis. Remiantis Terminų žodynu, teleologija yra 
filosofinė pažiūra, kuri reiškia, kad viskas tikslinga ir yra iš anksto nu-
matytų tikslų įgyvendinimas (Terminų žodynas, 2000). C. Sparksas 
tvirtina, kad teleologijos procesas tarnauja kuriant kitokią visuomenės 
tvarką, o tai reiškia, kad transformacija bus baigta, kai ji įvyks, o komu-
nistinis palikimas bus sunaikintas (Sparks, 1998, 2000). 

Mokslininkai išskiria penkias teorines pokomunistinės žiniasklaidos 
politikos kryptis: idealistinę, idealistinę-pamėgdžiojamąją, materialis-
tinę ir atavistinę ( Jakubowicz, 2005, 2007; Jakubowicz and Sükösd, 
2008).

Idealistinė kryptis – 1970–1980 m. egzistavusios intelektinės ir 
kultūrinės sistemos priešininkai buvo pirmieji, kurie pradėjo šio mo-
delio paieškas. Jų mąstymo pakraipa buvo aiški – mąstyti ir kalbėti taip, 
kad tai prieštarautų nusistovėjusiam senam modeliui tiek bendruoju 
socialiniu-politiniu, tiek nusistovėjusiu žiniasklaidos sistemos požiūriu. 

Disidentai tikėjosi išvengti to, ką jie manė esant Vakarų žiniasklai-
dos sistemų silpnybes, ir tikėjosi užtikrinti „tikrą viešąją žiniasklaidos 



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

14

erdvę“, visiems visuomenės nariams siūlydami dideles galimybes gauti 
informaciją bei dalyvauti komunikacijos procese per edukacines pro-
gramas, per nacionalinės kultūros plėtrą ir per „sarginio šuns“ funkciją, 
kurią atlieka žiniasklaida pranešdama bei reaguodama į bet kokius po-
litinės ir ekonominės galios pažeidimus. Tada tai buvo radikali tiesiogi-
nės, dalyvavimu ir komunikacija grįstos demokratijos vizija. 

Idealistinė pamėgdžiojamoji kryptis. Šios koncepcijos pagrindas 
buvo atvira ir pliuralistinė žiniasklaidos sistema, kurios pagrindas buvo 
tiesiogine komunikacija paremta demokratija. 1989 m. pokomunisti-
nės politikos šviesoje idealistinės krypties šalininkai suprato, jog naujai 
išrinktos valstybių valdžios atstovai šios koncepcijos nesiims skubiai 
įgyvendinti. Nepaisant to, jie reikalavo į žiniasklaidos sistemą įtraukti 
tiek idealistinės krypties bruožų, kiek tik buvo įmanoma, taip mėginant 
išplėsti „pamėgdžiojamąjį žiniasklaidos politikos krypties modelį“.  

Pamėgdžiojamoji kryptis. Šiuo modeliu siūloma tiesiog perkelti 
bendrą Vakarų žiniasklaidos sistemą, kurioje veikia laisva spauda ir dvi-
guba (visuomeninė bei privati) radijo ir televizijos transliacijų sistema.

Materialistinė kryptis. Žlugus Sovietų Sąjungai situacija Rytų ir 
Vidurio Europos valstybėse buvo skatinama dar vienos krypties žinias-
klaidos modelio raida,  kurios pagrindas, K. Jakubowicziaus teigimu, –  
gana apgaulinga nuostata, jog „emancipacija“ ir „autonomizacija“ ži-
niasklaidoje negali būti pasiekta jokiais kitais būdais, tik didelio masto 
žiniasklaidos priemonių privatizacija. 

Ši kryptis, kuria ypač mėgavosi ir kurią labai palaikė privatūs bei už-
sienio žiniasklaidos priemonių savininkai ir investuotojai, visų pirma, 
sudarė sąlygas susilpninti valstybės poziciją ar pakenkti naujai atsiradu-
siems visuomeniniams radijo ir televizijos transliuotojams. 

Atavistinė kryptis. Nėra abejonių, kad naujai išrinktas valdžios eli-
tas nenorėjo atsisakyti visiškos žiniasklaidos priemonių kontrolės ar ga-
limybės daryti joms įtaką ( Jakubowicz, 1995, 2005). Kaip taikliai paste-
bėjo S. Brečka (1993), naujosios vyriausybės (net tos, kurios buvo labai 
demokratiškai nusiteikusios) turėjo atsitraukti ir buvo puolamos, o tai, 
vyriausybės narių manymu, buvo visiškai nepateisinamas ir pavojingas 



15

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

labai politizuotos spaudos / žiniasklaidos elgesys. Naujųjų vyriausybių 
atstovai jautėsi atskirti nuo visuomenės nuomonės ir negalintys skelbti 
žinių gyventojams. Dauguma buvo kritikuojami ir nesaugūs, o jų galios 
pagrindas visuomenėje nebuvo tvirtas. Todėl jie atidėliojo monopoli-
nės valstybės kontroliuojamą radijo ir televizijos transliuotojų sistemą 
pertvarkyti į savarankišką visuomeninės tarnybos sistemą, negana to, 
siekė demonopolizuoti nacionalinį radiją ir televiziją, nes tai jų politi-
niams oponentams galėjo suteikti šansą pradėti transliacijas gyvento-
jams. Naujųjų vyriausybių atstovai tikėjo, kad kaip nauja, demokratiniu 
būdu išrinkta valdžia jie nusipelno paramos ir turi „teisę“ radiją ir tele-
viziją naudoti reformų procesui reklamuoti, nors dažniau tai virsdavo 
manipuliacija propagandiniais arba politiniais tikslais.

Apskritai kalbant apie tai, kaip pokomunistinėse valstybėse vyko 
žiniasklaidos politikos pokyčiai ir kaip buvo apsisprendžiama dėl „stan-
dartinio“ žiniasklaidos modelio, faktai rodo, jog po 1989 m. pokomu-
nistinės šalys pasiskirstė į mažiausiai dvi grupes. Labiau išsivysčiusios 
šalys, kuriose veikė politinių partijų valdymo sistema, o visos viešojo 
gyvenimo sferos buvo politizuotos ir jose vyravo pokomunistinė poli-
tinė kultūra – siekdamos žiniasklaidos kontrolės pirmenybę teikė po-
litiniam elitui. Ne tiek išsivysčiusiose šalyse, kuriose veikė autokratinė 
valdymo sistema ir kur valstybės administracija ar oligarchai vadovavo 
žiniasklaidai ir neišsivysčiusiai pilietinei visuomenei, labiausiai buvo 
trukdoma žiniasklaidos laisvės perspektyvai. Žiniasklaida tokiose poko-
munistinėse šalyse buvo arba valstybės, arba politikos, arba asmeninius 
interesus atliepiantis balsas ( Jakubowicz, 2005).

Žiniasklaidos tyrinėtojas iš Slovėnijos profesorius Slavko Splichalis 
teigia, kad naujai atsiradusios Rytų ir Vidurio Europos šalių pokomu-
nistinės žiniasklaidos sistemos yra pamėgdžiojamosios prigimties, ta-
čiau kiekvienoje valstybėje atsispindi skirtingai  (Splichal, 2000).

Karolis Jakubowiczius tvirtina, kad tipinis pokomunistinis žinias-
klaidos modelis yra pamėgdžiojamoji ir atavistinė žiniasklaidos politi-
kos kryptis. Jo teigimu, sunku tiksliai aprašyti, kurie tam tikro mode-
lio veiksniai labiausiai keičia pokomunistinę žiniasklaidą konkrečiose 



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

16

šalyse, bet bendra norma yra ta, kad labiau išsivysčiusios pokomunis-
tinės valstybės turi išsiugdžiusios daugiau pamėgdžiojamojo modelio 
bruožų, o ne tokioms išsivysčiusioms būdingesnės atavistinio modelio 
ypatybės. 

Lietuvos radijas ir televizija: pamėgdžiojamoji ir atavistinė  
žiniasklaidos politikos kryptis

Atkūrus Nepriklausomybę, politinis Lietuvos elitas ir šalies žinias-
klaidos atstovai nesąmoningai iš esmės rinkosi ir palaikė K. Jakubo-
wicziaus apibrėžtą pamėgdžiojamosios žiniasklaidos politikos kryptį – 
mėginta tiesiog perimti bendrąją Vakarų žiniasklaidos sistemą, kurioje 
yra laisva spauda ir dviguba (visuomeninė ir privati) radijo ir televizijos 
transliacijų sistema. Tokį pamatinį ir svarbiausią teorinį ir praktinį ži-
niasklaidos modelį pasirinko Lietuva. 

Kita vertus, nuo tada, kai 1990 m. atkurta Nepriklausomybė, iki Vi-
suomenės informavimo įstatymo priėmimo 1996 m. ir gerokai vėliau 
Lietuvos radijui ir televizijai nepavyko išvengti politikų kišimosi į šios 
valstybinės žiniasklaidos organizacijos veiklą. Tuo laikotarpiu Lietuvą 
valdęs politinis elitas buvo linkęs laikytis atavistinės žiniasklaidos kryp-
ties, kurią aprašė K. Jakubowiczius ir kurios esmė ta, kad naujai į Seimą 
išrenkami politikai mano, jog nuo išrinkimo Lietuvos radijas ir televizija 
turi būti priemonė jų vykdomai veiklai viešinti, o ne savarankiška, ne-
priklausoma, visuomenės poreikius atliepianti žiniasklaidos priemonė. 
Be to, nors Lietuvos radijas ir televizija ir pasirinko Vakarų žiniasklaidos 
sistemos raidą ir tai reiškė, kad ši institucija turėjo tapti tik viešąjį inte-
resą tenkinančiu žiniasklaidos kanalu, bet to nebuvo galima padaryti iš 
karto, nesant jokio pereinamojo laikotarpio. Lietuvos radijui ir televizi-
jai siekiant tapti laisva ir savarankiška žiniasklaidos organizacija, reikėjo 
kokybiškai kitokių, iki to laiko nežinomų organizacinių, vadybinių, pro-
fesinių žinių, finansinių, materialinių, techninių, žmogiškųjų ir kitokių 
resursų. Tačiau Lietuvos radijui ir televizijai vadovavę asmenys per gilu-
minius struktūruotus interviu atskleidė, kad sudėtingiausia buvo atlai-
kyti tuo metu Lietuvą valdžiusio politinio elito spaudimą ir bandymus 



17

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

šiai žiniasklaidos priemonei primesti atavistinės, o ne pamėgdžiojamo-
sios žiniasklaidos politikos modelį. 

Per pačią Nepriklausomybės aušrą Lietuvos radijui ir televizijai va-
dovavęs Domijonas  Šniukas yra pasakęs: „Dabar, praėjus daug metų, 
visi [yrə]  „ereliai“, visi žinojo, kaip reikėjo elgtis, kaip turėjo būti. Tuo 
metu viskas buvo sudėtinga, ateitis – ūkanose. Pavyzdžiui, man praktiš-
kai reikėjo laviruoti tarp trijų jėgų. Viena jų – respublikos valdžia, tiks-
liau – LKP Centro komitetas. Antra – SSRS Televizijos ir radijo komi-
tetas, nes mūsiškis buvo tarsi jo filialas, sudedamoji dalis. Maskva sky-
rė mums materialinius limitus, užsienio valiutos technikai įsigyti arba 
tiesiog skirdavo ją. Galėjo mus koreguoti per SSKP CK, per Lietuvos 
vyriausybę. Žodžiu, į tą pusę irgi reikėjo žiūrėti. Na, ir trečia jėga – Są-
jūdis. Ir visi tempia į savo pusę. Energingiausias tuo metu buvo, aišku, 
Sąjūdis“. 

D. Šniukas taip pat tvirtino, jog Lietuvos žiniasklaida laisvą spaudą 
ir dvigubą (visuomeninę ir privačią) radijo ir televizijos transliacijų sis-
temą pasirinko dar iki Lietuvai paskelbiant Nepriklausomybę. „Aštuo-
niasdešimt devintaisiais, bent jau nuo rudens prasidėjo atviros laidos. 
Ėjo žmonės į televizijos ir radijo studijas ir kalbėjo be suderintų tekstų 
[juokiasi – J. T.], kas ką norėjo. Čia turėtume pastebėti, kad paskelbus 
Kovo 11-osios aktą kai kurie radikalai irgi bandė vadovauti radijui ir te-
levizijai.  Kaip toje pasakoje, kai įveikia drakoną, tai tas, kuris įveikia 
[juokiasi – J. T.], tampa drakonu. Tai iš tų radikalų irgi atsirado tokių, 
kurie norėjo, kad radijas ir televizija irgi kalbėtų tai, ką, nori, ką galvoja 
ir taip toliau. Buvo net sudarinėjami kalbėtojų sąrašai. Ir čia, supranta-
te, žurnalistams irgi teko atlaikyti tam tikrą įtampą, kad vėl netaptų val-
džios tarnaite. Buvo... Kai kurie manė taip: Jūs tada garbinot komunistų 
valdžią, dabar turit garbint mūsų valdžią“.

Kiekvienąkart pasibaigus Seimo rinkimams, kai į valdžią ateidavo 
nauja politinė jėga, ji iš karto imdavosi keisti Lietuvos radijo ir televizi-
jos vadovybę, kuri paprastai būdavo paskirta prieš tai buvusios valdžios, 
ir taip įgyvendinti atavistinį žiniasklaidos politikos modelį. Šiuos poky-
čius, kurie lydėjo kiekvienus Seimo rinkimus (Sąjūdį 1992 metų pabai-



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

18

goje pakeitė LDDP, vėliau LDDP vietą užėmė Tėvynės Sąjunga, kuri 
įkurta 1993 metais gegužės 1 d. kaip Sąjūdžio politinės veiklos tęsėja ir 
sudariusi daugumą 1996–2000 m. kadencijos Seime), tiksliausiai api-
būdina Nerijus Maliukevičius, 1989–1992 metais ėjęs Lietuvos radijo ir 
televizijos generalinio direktoriaus pavaduotojo radijui pareigas:

„Lietuva nuosekliai ėjo laisvos spaudos ir nepriklausomos žiniasklai-
dos sistemos keliu. Sistemos pokyčiai vyko nuosekliai, nors ir su truk-
džiais, nes kiekviena po Nepriklausomybės atkūrimo į Seimą išrinkta 
politinė jėga darydavo tą patį: susirinkdavo į pirmąjį Seimo posėdį, su-
giedodavo himną, pasitvirtindavo Seimo statutą ir iš karto imdavosi iš 
naujo formuoti Lietuvos radijo ir televizijos Tarybą. O tai reiškė, kad į 
Tarybą bus paskirti naujai į Seimą išrinktai politinei jėgai tinkami at-
stovai, kurie atitinkamai paskirs Lietuvos radijo ir televizijos generalinį 
direktorių ir taip toliau“.

Nors naujai į Seimą išrinktos politinės jėgos ir siekdavo, kad naujieji, 
jų paskirti Lietuvos radijo ir televizijos vadovai būtų lojalūs tuo metu 
valdančiai politinei jėgai, o valstybei priklausantis radijas ir televizija pa-
dėtų formuoti jiems palankią visuomenės nuomonę, tačiau tiek paskirti 
Lietuvos radijo ir televizijos vadovai, tiek darbuotojai  mąstė ir suprato 
savaip, kaip turi veikti Lietuvos radijas ir televizija. 

Algirdas Kaušpėdas (1990 metų gegužę – 1993 metų sausį buvęs 
Lietuvos radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pavaduotojas te-
levizijai) tvirtina: „Norėjau tam tikro nuomonių pliuralizmo. Norėjau 
tikros demokratinės aplinkos, kaip ją įsivaizdavau. Ir ne pernelyg uoliai 
iš karto ėmiau veikti kaip kažkoks Sąjūdžio komisaras <...> Buvo sovie-
tinis stilius, tai dabar bus tik tautinis stilius. <...> mačiau tą televiziją. 
Norėjau ją modernizuoti, atverti. <...> norėjau palikti tik Programų di-
rekciją, žinias, o visa kita pirkti iš laisvų tokių.“

Tačiau Lietuvos televizija 1990 metais dar nebuvo pasirengusi rink-
tis naują žiniasklaidos politikos kryptį, t. y. iš buvusios valstybės ir Ko-
munistų partijos viešosios informacijos sklaidos priemonės be jokio 
pereinamojo laikotarpio tapti laisva ir savarankiška bei nuo politikų ne-
priklausoma žiniasklaidos organizacija, kaip tai suprantama Vakarų de-



19

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

mokratijos šalyse. 1990 metais politikai Lietuvos televizijai stengėsi da-
ryti įtaką ir orientuoti ją veikti pagal atavistinės žiniasklaidos politikos 
kryptį, o tokia realybė gerokai skyrėsi nuo Algirdo Kaušpėdo vizijos. 
„Radau labai didelę organizaciją. <...> jautėsi to Januičio6, galima taip 
sakyti, dvasia. Labai stipriai. Dirbo per 2000 darbuotojų. Labai daug. 
<...> Sovietinė dvasia pasireiškia tam tikra zombiška laikysena. <...> Pa-
gal tam tikrą partijos ir vyriausybės nurodytą programą buvo dirbamas 
vadinamasis ideologinis darbas. O buvo toks principas: yra etatas, yra 
žmogus, na, tai jis turi dirbti. O ar reikalinga ta laida, ar nereikalinga, 
jeigu žmogus yra, jam reikia darbo duoti. <...> Ir, aišku, man tai labai 
sunkiai sekėsi. Ir aš supratau, kad <...> be televizinės rinkos atsiradimo, 
kada konkuruoja kanalai vienas su kitu, tų esminių pokyčių, vadinasi, 
pasiekti nepavyks“. 

Lietuvos televizijai vadovavęs Algirdas Kaušpėdas buvo Sąjūdžio 
atstovas, kuris atsistatydino po 1992 metais vykusių rinkimų į Seimą, 
kai juos laimėjo Lietuvos demokratinė darbo partija7. Jis ėjo Lietuvos 
televizijos direktoriaus pareigas, kai Sąjūdis buvo valdžioje, bet darbuo-
tojų pasipriešinimo pokyčiams neišvengė. Algirdas Kaušpėdas teigia: 
„Tai buvo „atsivertėliai“. Esant sovietų valdžiai tai buvo labai aktyvūs 
sovietinės propagandos <...> reiškėjai, varytojai. Papūtė kitas vėjas, jie 
atsivertė ir tapo tautinės propagandos pirmūnais. Lįsdavo visą laiką. At-
simenu, mane skųsdavo. <...> Į Seimą eidavo. Pas Landsbergį! Ką tu?! 
Pas Landsbergį! Jie juk buvo patriotai! Ten – Dieve, tu mano! Ką mes 
čia darom? Ir kaip čia netautiška ta mūsų linija ir ką mes čia. Tai pasta-
rųjų nemėgau, nes mes visą laiką norėjome turėti atvirą ir vakarietišką 
televiziją. O mus traukė tam tikra, vadinasi, dalis to sparno į tokį uždarą 
ir tautinį variantą. Taip ir balansavom“. 

Kad šalies politikai Lietuvos radijo ir televizijos ateitį matė per ata-
vistinės žiniasklaidos politikos prizmę, geriausiai apibūdina Juozas Ne-

6	 Jonutis, Jonas – LSSR Radijo ir televizijos komiteto pirmininkas 1957–1987 m.
7	 LDDP – Lietuvoje 1990–2001 metais veikusi partija, įkurta 1990 metų gruodžio 8 d. 

ir pakeitusi ankstesnį Lietuvos komunistų partijos pavadinimą.



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

20

verauskas, nuo 1982 m. LSSR Ministrų tarybos radijo ir televizijos ko-
miteto pirmininko pavaduotojas, nuo 1995 metų sausio iki 1996 metų 
gruodžio laikinai ėjęs Lietuvos radijo ir televizijos generalinio direkto-
riaus pareigas. Jis prisimena ne vieną atvejį, kai tuometiniai politikai 
skambindavo, siekdami daryti įtaką valstybei priklausančios televizijos 
ir radijo rodomam bei transliuojamam žurnalistiniam turiniui. Jis patei-
kia tokį atvejį: „Kai ten žlugo tie mūsų bankai, LAIB’as (Lietuvos akcinis 
inovacinis bankas, LAIB – pirmasis Lietuvos komercinis bankas – J. T.)  ir 
kiti. <...> Skambina man Šleževičius8. Ji tada buvo Premjeras. Vieną vie-
nintelį kartą paskambino. Na, ką Jūs tenai? Bankų krizė! Bankų krizė! Čia 
tik dviejų bankų problemos. Sakau: Premjere, mūsų žurnalistus konsultuoja 
specialistai. Jeigu jų konsultacijos bus neteisingos ir tikrai čia bus tik dviejų 
bankų problemos, o ne bankų krizė, tai pažadu Jums, kad bus tiksliai paaiš­
kinta ir atsiprašyta eteryje, kaip ir dabar paskelbta. Tačiau, sakau, aš nieko 
negaliu, jokios įtakos daryti žurnalistams, nes jie taip konsultuojami. Praėjo 
dvi dienos ir tikrai – paaiškėjo, kad tai – bankų krizė“.

 J. Neverausko teigimu, naudotis teise į skambučius ir bandyti daryti 
įtaką Lietuvos televizijos ir radijo transliuojamam turiniui nevengė visų 
atkūrus Nepriklausomybę valdžiusių politinių partijų atstovai. Tokį 
politikų spaudimą atlaikyti buvę sunku, nes netgi grasinta, jog netek-
si darbo. „Per tą laikotarpį, kai ten buvo Šleževičius, mes galime visaip 
kalbėti, bet aš, kaip laikinai ėjęs generalinio direktoriaus pareigas, sakau, 
kad <...> tai buvo tas vienas vienintelis kartas. Tačiau kai 96 metais ger-
biamas profesorius Landsbergis tapo Seimo vadu... Skambutis. Seimo 
Pirmininkas pageidauja, kad parodytumėte tą ir tą. <...> Ne jis pats, nuo 
jo. <...> Pageidauja, kai bus skiriamas Premjeras – Vagnorius9, kad eteryje 
parodytumėt tiesioginę transliaciją. Na, padarėm. Žinoma, šiek tiek kitaip, 
nei buvo nurodinėjama. Skambina vėl: Seimo Pirmininkas dėkoja ir da­
bar jis pageidauja, kad rytoj, kai Premjeras Vagnorius atsakinės į klausi­

8	 Šleževičius, Adolfas – Ministras Pirmininkas 1993–1995 m., atstatydintas Prezidento 
teikimu, kai atsiėmė indelį iš banko bankroto paskelbimo išvakarėse.

9	 Vagnorius, Gediminas – Ministras Pirmininkas 1996–1999 m.



21

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

mus, vėl parodytumėt tiesioginiame eteryje. Aš šito tada atsisakiau. Vieną 
kartą mes Vagnorių esame rodę. Parodėme, kaip jis skiriamas, o kaip į 
klausimus atsakinėja, pasakiau, kad tikrai nerodysime. Jis pasakė, kad 
mes pasirašėme sau nuosprendį. Pasakiau, kad gerai, bet mano supra-
timas ir principai truputį kitokie, todėl, kai [Gediminas] Ilgūnas man 
tai sakė, o Pečeliūnas buvo Valdybos narys <...>, jie abu mane privertė: 
Duok pareiškimą, mes tikrai tave Valdyboje patvirtinsime, nes jau dveji me­
tai dirbam ir taip toliau. Pasakiau, kad neduosiu.“ 

Dalia Kutraitė-Giedraitienė visiškai atvirai ir aiškiai įvardija priežas-
tį, dėl kurios tarp politikų nuolat vyko politinės kovos dėl įtakos Lietu-
vos radijui ir televizijai, o kartu tai dar kartą patvirtina, kad Lietuvą nuo 
1987 m. iki 1996 m. valdęs politinis elitas buvo linkęs šiai organizacijai 
primesti atavistinės žiniasklaidos modelį, aprašytą K, Jakubowicziaus: 
„Todėl, kad visada visi norėjo politinės įtakos. Ir politinės partijos tar-
pusavyje kovėsi kieno žmogus bus vadovybėje, kuris diriguos visam 
tam objektui, nes vis tiek tai buvo labai žiūrima televizija ir klausoma 
radijo nuo anų laikų – tai ideologijos instrumentas, ideologinė įstaiga.“

Kalbėdama apie laikotarpį, kuris susiklostė po 1996 m., kai rinkimus 
į Seimą laimėjo Tėvynės Sąjunga, D. Kutraitė-Giedraitienė, 1997 m.  
sausį – vasarį laikinai ėjusi Lietuvos radijo ir televizijos generalinės 
direktorės pareigas, teigia, kad normalus Lietuvos radijo ir televizijos 
darbas tada buvo sutrikdytas, nes vyko politinė kova dėl rinkimus lai-
mėjusiai partijai palankaus organizacijos vadovo paskyrimo. „Situacija 
buvo <...> nerami, įtempta. <...> Jau buvo aišku dalyvaujant konkurse, 
kad vyksta labai didelė politinė intriga, nes visi suprato, kad tai, ką iš-
rinks ši Taryba, neįtiks vienai politinei organizacijai. Kažkodėl konser-
vatoriams buvo nepriimtina paties Ilgūno vadovaujama Taryba ir vis-
kas rodė, kad ji bus kvestionuojama. Tikrai pasakysiu tai, ko gal niekam 
nesu atskleidusi, nes iš tiesų buvau kalbinama tos Tarybos, kad... jie 
galėtų mane siūlyti generaline direktore, tačiau pasakė, kad bus kova, 
bus priešprieša, intriga. Aš pasakiau, kad nenoriu. Ir tada buvo paskirtas 
Vytautas Kvietkauskas. Jis pasirinko mane pavaduotoja. Na, ir ėmėmės 
darbo, bet netrukus, kaip ir reikėjo tikėtis, jis buvo atšauktas. Nes tai 



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

22

nebuvo tas kandidatas. <...> M. Kvietkauskas kreipėsi į teismą. Man at-
rodo, kad paskui buvo grąžintas. <...> Sugrąžino, bet jis iškart išėjo, nes 
suprato, jog dirbti neįmanoma. Paskelbtas naujas konkursas, kuriame 
buvo išrinktas Ilginis – televizijos režisierius, kuris buvo aiškiai anga-
žuotas, palaikomas konservatorių ir deklaravęs tas savo pažiūras. Ir iš 
tikrųjų tai nebuvo geriausias televizijos laikas – aiškiai pasakau.“

Taigi Lietuvos radijo ir televizijos kelias prie pamėgdžiojamosios 
žiniasklaidos politikos krypties, kai veikiama pagal bendrąją Vakarų 
žiniasklaidos sistemą, kuriai būdinga laisva spauda ir dviguba (visuo-
meninė bei privačioji) radijo ir televizijos transliacijų sistema, nebuvo 
lengvas. Visuomeninis transliuotojas, siekdamas tapti laisva ir savaran-
kiška, visuomenės interesams atstovaujančia žiniasklaidos organiza-
cija, patyrė daug iššūkių. Akivaizdu, kad politikai Lietuvos radijuje ir 
televizijoje siekė įvesti atavistinės žiniasklaidos krypties modelį. Kaip 
rodo su buvusiais Lietuvos radijo ir televizijos vadovais atlikti gilumi-
niai struktūruoti interviu, politikai kišosi į Lietuvos radijo ir televizijos 
darbą, bandė daryti jai įtaką, o tai, be abejo, trukdė Lietuvos radijui ir 
televizijai tapti visuomenine televizija ir iš tiesų tinkamai atlikti žinias-
klaidos funkciją – objektyviai ir nešališkai informuoti visuomenę.

Išvados

Žlugusi sovietinė totalitarinė politikos sistema Lietuvoje sugriovė ir 
egzistavusią sovietinę-komunistinę žiniasklaidos sistemą. Atkūrus Ne-
priklausomybę, Lietuvos radijas ir televizija turėjo rinktis naują žinias-
klaidos politikos kryptį.

Vadovaujantis pokomunistinės žiniasklaidos teoretiko K. Jakubo-
wicziaus išskiriamomis penkiomis teorinėmis pokomunistinės žinias-
klaidos politikos kryptimis ir remiantis per giluminius struktūruotus in-
terviu surinktais duomenimis, kalbant apie Lietuvos radiją ir televiziją, 
buvo pasirinktas tipinis pokomunistinis žiniasklaidos modelis – pamėg-
džiojamoji ir atavistinė žiniasklaidos politikos kryptis. 

Palyginę Lietuvos visuomeninio transliuotojo transformaciją su 
straipsnyje aptarta teorine visuomeninio transliuotojo samprata, gali-



23

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

me teigti, kad Lietuvoje jis neturėjo realios nepriklausomybės nuo poli-
tinės valdžios bei komercinių interesų. 

Atliekant giluminius struktūruotus interviu gauti duomenys atsklei-
dė, kad Lietuvos radijui ir televizijai vadovavę asmenys siekė, jog ši ži-
niasklaidos organizacija pasirinktų pamėgdžiojamąją teorinę žiniasklai-
dos politikos kryptį, kurią aprašė K.  Jakubowiczius ir kuria remiantis 
mėginta tiesiog perimti bendrąją Vakarų žiniasklaidos sistemą, kurioje 
veikia laisva spauda ir dviguba (visuomeninė ir privačioji) radijo ir tele-
vizijos transliacijų sistema.

Kita vertus, surinkti duomenys rodo, kad nuo tada, kai 1990 m. buvo 
atkurta  Nepriklausomybė, iki 1996 metų, kai buvo priimtas Visuome-
nės informavimo įstatymas, ir gerokai vėliau Lietuvos radijui ir televizi-
jai nepavyko išvengti politikų kišimosi į šios valstybinės žiniasklaidos 
organizacijos veiklą. Tuo laikotarpiu Lietuvą valdęs politinis elitas rin-
kosi atavistinės žiniasklaidos kryptį, kurios esmė ta, kad naujai į Seimą 
išrinkti politikai mano, jog nuo pirmosios jų atėjimo į valdžią akimirkos 
Lietuvos radijas ir televizija turi tapti priemone jų darbams bei vykdo-
mai veiklai viešinti, o ne savarankiška nepriklausoma žiniasklaidos prie-
mone.  

Kaip rodo taikant giluminių struktūruotų interviu metodą surinkti 
duomenys, valdančiojo politinio elito noras kontroliuoti Lietuvos radiją 
ir televiziją, valdyti šią instituciją paskiriant daugumą Seime laimėjusiai 
politinei jėgai lojalią vadovybę, trukdė Lietuvos radijui ir televizijai tapti 
tapti visuomeniniu transliuotoju ir iš tiesų tinkamai atlikti žiniasklaidos 
funkciją – objektyviai ir nešališkai informuoti visuomenę. 

Įteikta 2016 m. lapkričio 7 d.
Literatūra

1. BARENDT, Eric. Broadcasting Law. A Comparative Study. Oxford: Cla-
rendon,  1995, 296 p. ISBN-10: 0198260210.

2. BRANTS, Kees. Public Broadcasting and Open Society: A Mariage 
under Threat, in Y. N. Zassoursky and E. Vartanova  (eds.) Media, Commu­
nications, and the Open Society, Moscow: Faculty of Journalism/Publisher 
ICAR, 1999,  228–242 p. ISBN 0016-5492200210.



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

24

3. BLUMLER, Jay. G. ir HOFFMAN-RIEM, Wolfgang. New Roles 
for Public Television in D. McQuail (ed.), Reader in Mass Communication 
Theory, London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage, 2002, 202–217 p.  
ISBN – 0-275-95182-0.

4. BREČKA, Stalislav. Transformation of the Slovak Television. Paper pre-
sented to a conference on “Restructuring TV in Central and Eastern Europe, 
University of Westminister, London, October 20–23, 1993.

5. BUSTAMANTE, Enrique. Public Service in Digital Age: Opportunities 
and Threats in a Diverse Europe, in: I. Fernandez Alonso and M. de Moragas 
(eds.), Communications and Cultural Policies in Europe, Barcelona: Generalitat 
de Catalunya, 2008, 216 p.

6. 4th European Ministerial Conference on Mass Media Policy, The Media 
in a Democratic Society, Resolutions and Political Declaration. Prague, Czech 
Republic, 7–8 December, 1994, COUNCIL OF EUROPE, [interaktyvus] 
1994, [žiūrėta 2015 birželio 25 d.] Prieiga per internetą http://​www.​ebu.​ch/
CMSimages/en/leg_ref_coe_mcm_resolution_psb_07_081294_tcm6-
4274.pdf.

7. Recommendation CM/Rec(2007)3 of the Committee of Ministers to 
Member States on the Remit of Public Service Media in the Information So-
ciety. COUNCIL OF EUROPE, [interaktyvus] 2007, [žiūrėta 2015 birželio 
25 d.] Prieiga per internetą http://​www.​ebu.​ch/CMSimages/en/leg_ref_
coe_recommendation_informationsociety_310107_tcm6-50019.pdf.

8. CRISELL, Andrew, Understanding radio. Routledge. London and New 
York, 1994, 242 p. ISBN 0-415-10315-0.

9. JARVIS, Henris. (1997–2001): World Press Freedom Review, [interak-
tyvus] [žiūrėta 2016 rugsėjo 13 d.] Prieiga per internetą < http. www. freeme-
dia. at/wpfr/ latvia.htm >. 

10. HALLIN, Daniel, C. MANCINI, Paolo. Comparing Media Systems: 
Three Models of Media and Politics, Cambridge: Cambridge University Press, 
2004, 344 p. ISBN 0521543088.

14. HUMPHREYS, Peter J. Mass Media and Media Policy in Western Euro­
pe. Manchester University Press,1996, 328 p. ISBN 0-7190-3197-31.

15. Interviu su Domijonu Šniuku – 1989 metų vasario 13 d. tapusiu Lie-
tuvos TSR Valstybinio televizijos ir radijo komiteto pirmininku, o nuo 1990 
metų kovo iki 1990 metų birželio 19 d.  vidurio ėjusiu  Lietuvos radijo ir te-
levizijos generalinio direktoriaus pareigas (Domijonas Šniukas, 2013 12 12).



25

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

16. Interviu su Dalia Kutraite – 1997 metų sausio 21 d. – 1997 metų va-
sario 18 d. Lietuvos radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pareigas ėjo 
laikinai (Dalia Kutraitė, 2014 04 30).

17. Interviu su Juozu Neverausku – nuo 1982 m. LSSR Ministrų tarybos 
radijo ir televizijos komiteto pirmininko pavaduotojas, nuo 1995 metų sausio 
iki 1996 metų gruodžio laikinai ėjęs Lietuvos radijo ir televizijos generalinio 
direktoriaus pareigas  ( Juozas Neverauskas, 2014-05-15).

18. Interviu su Algirdu Kaušpėdu – 1990 m. gegužė – 1993 m. sausis Lie-
tuvos radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pavaduotojas televizijai (Al-
girdas Kaušpėdas, 2015-04-16).

19. Interviu su Nerijumi Maliukevičiumi – 1989 m. – 1992 m. Lietuvos 
radijo ir televizijos generalinio direktoriaus pavaduotojas radijui (Nerijus Ma-
liukevičius, 2016-09-23).

20. JAKUBOWICZ, Karol. Post-Communist Media Development in Pers­
pective. Internationale Politikanalyse.Europaische Politik/Polikinformation 
Osteuropa. Friedrich Eberto Stiftung. Marz. [interaktyvus], 2005 [žiūrė-
ta 2015 vasario 12 d.] Prieiga per internetą http://library.fes.de/pdf-files/
id/02841.pdf.

21. JAKUBOWICZ, Karol. Rude Awakening. Social Media Change in Cen­
tral and Eastern Europe. Hampton Press, Inc., Cresskill, N.J,  2007, 451 p. ISBN 
9781572736498.

22. JAKUBOWICZ, Karol; SUKOSD, Miklos. Twelve Concepts Regar-
ding Media System Evolution and Democratization in Post-Communist 
Societies’, in K. Jakubowicz and Sükösd (eds.), Finding the Right Place on 
the Map. Central and Eastern European Media Change in Global Persprective. 
Bristol and Chicago; IntellectLtd, pp. 9–40, [interaktyvus], 2008 [žiūrėta 
2016 vasario 25 d.] Prieiga per internetą file:///C:/Users/Jurgita/Down-
loads/9781841501932.9%20(1).pdf.

23. JUOZAPAVIČIUS, Rytis. Valstybinio radijo virtimas visuomeniniu. 
Naujosios žiniasklaidos formavimasis Lietuvoje (1988–1998). Žurnalistikos 
institutas, Lietuvos žurnalistų sąjunga. Vilnius, 2000, 280 p. ISBN 9986-537-
57-6.

24. KEANE, John.  Media and Democracy. Cambridge: Polity, 1991, 216 p. 
ISBN 9780745608044.



ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

26

25. KRIVICKIENĖ, Virginija. Tarybų Lietuvos radijas pokario metais 
(1944–1951): paskaitų konspektai. Lietuvos TSRS aukštojo ir specialiojo vi-
durinio mokslo ministerija. Vilnius. 1987.

26. KRIVICKIENĖ, Virginija. Komercinio radijo atsiradimas ir plėtojima-
sis. Naujosios žiniasklaidos formavimasis Lietuvoje (1988–1998). Žurnalistikos 
institutas, Lietuvos žurnalistų sąjunga. Vilnius, 2000, 280 p. ISBN 9986-537-
57-6.

27. Lietuvos radijo ir televizijos komisija. [interaktyvus], 2016 [žiūrėta 
2016 sausio 27 d.] Prieiga per internetą http://www.rtk.lt/lt/radijas_ir_te-
levizija/radijo_programos.

28. Lietuvos radijas ir televizija. [interaktyvus], 2016 [žiūrėta 2016 vasario 
24 d.] Prieiga per internetą http://www.lrt.lt/apie-lrt/LRT/istorija.

29. Lukosiunas, M. (1998). Is the Transition is Over? Post-Soviet Media 
Law and Policy Neewsleter. (Benjamin N. Cardozo School of Law) Issue 48-49 
Supplement, September 15 [interaktyvus], 2016 [žiūrėta 2016 sausio 10 d.] 
Prieiga per internetą http://www.vii.org/monroe/issue48_49/supp1.html. 

30. PEČIULIS, Žygintas. Iki ir po televizijos. Vilnius: Versus Aureus. 2007, 
256 p. ISBN: 9789955699736.

31. PEČIULIS, Žygintas. Televizija: istorija, teorija, technologija, žurnalisti­
ka. Vilnius: LRT leidybos centras, 1997. 270 p. ISBN 9986-9122-0-2. UDK 
654.1(091).

32. SIUNE, Karen. HULTEN, Olof. Does Public Broadcasting Have a 
Future? D.McQuail, K. Siune (eds), Media Policy. Convergence, Concentration 
and Commerce, London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage, 1998, 257 p. 
ISBN: 9780761959403.

33. SPARKS, Colin. (with AnaReading) Communism, Capitalism and the 
Mass Media. London: Sage Publications, 1998, 214 p. ISBN 0761950753.

34. SPARKS, Colin. Media theory after the fall of European Communism. 
Why the old models from East and West won’t do any more. In J. Curran, 
Myung-Jin Part (Eds.) De-Westernizing Media Studies (pp. 35–45). London: 
Routledge, 2000, 297 p. ISBN 0415 193958.

35. SPLICHAL, Slavko. Reproducing Political Capitalism in the Media 
of East-Central Europe. Izvorni Znanstveni Rad. Medij. istraž. (god.6, br.1) 
2000. (5–17). IZVORNI ZNANSTVENI RAD. UDK: 32.019.5:316.77](u) 
“198/199”. 351.751(4) “198/199”. Primljeno: 28. lipnja 2000 [interaktyvus], 
2000 [žiūrėta 2016 kovo 14 d.] Prieiga per internetą file:///C:/Users/Jurgi-
ta/Downloads/05Splichal.pdf.



27

ŽURNALISTIKOS TYRIMAI • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2016 Nr. 11

36. SUKOSD, Miklos; JAKUBOWICZ, Karol. Media, Nationalism and Eu­
ropean Identities, Budapest and New York: Central European University Press, 
2011, 428 p. ISBN  9789639776746 

37. Terminų žodynas. [interaktyvus], 2000 [žiūrėta 2016 rugsėjo 4 d.] Pri-
eiga per internetą http://www.zodynas.lt/terminu-zodynas/t/teleologija.

38. USELIENĖ, Elena. Gimę su Atgimimu: 1988–1998 metų naujieji 
Kauno laikraščiai. Darbai ir dienos. 2004, t. 38, 258 p., ISSN 1392-0588.

39. VAIŠNYS, Andrius. Vieši Seimo ryšiai su visuomene. Vilnius: Vilniaus 
universiteto leidykla, 2014. 288 p. ISBN 978-609-459-297-3.

Mimic and Atavistic Way of Media Policy:  
the case of Lithuanian Radio and Television

Jurgita Tillenius
Summary

The post-communist media theorist Karol Jakubowicz distinguished 
five post-communist media policy theoretical directions. In accordance 
with these theoretical directions the article analyzes problematic changes of 
Lithuanian Radio and Television (from 1987 to 1996 – when it was adopted 
in the first Public Information Act and the Lithuanian National Radio and 
Television Act) after the collapse of the Soviet totalitarian political system. 
The downfall of Soviet Union brought major changes in all areas of public life. 
The media was no exception, but the norm, which is confirmed by the media 
established theory: the changes of the political regime will inevitably change 
the prevailed media system. Lithuanian Radio and Television was a tool of the 
soviet government and the organization had to change a lot after the collapse 
of Soviet Union. The main aim of article is to analyze which one of the post-
communist media policy directions the Lithuanian Radio and Television 
chose to adopt after the collapse of the Soviet-communist system.


