Abstract
Straipsnyje nagrinėjama vokiečių klasikinės filosofijos (ypač G. Hegelio) idėjų recepcija XIX a. Lietuvoje. Teigiama, kad G. Hegelis šio amžiaus pradžioje Lietuvoje buvo gerai žinomas ir komentuojamas, nors neturėjo nei tiesioginių sekėjų, nei priešininkų. 1863 m. sukilimo Lietuvoje ideologai Z. Sierakauskas ir K. Kalinauskas perėmė tas G. Hegelio idėjas, kuriomis galima būtų pagrįsti sukilimo neišvengiamumą. Z. Sierakauskas manė, kad rytų tautoms būdingas misticizmas ir jos nesugeba filosofiškai apmąstyti savo problemų, todėl Rytų despotizmo dvasia priešinga laisvei. Filosofijai turi būti keliami praktiški uždaviniai, ji turi padėti sukurti naujus visuomeninius santykius. Daroma išvada, kad XIX a. pabaigoje susidomėjimas G. Hegeliu sumenko, jo filosofinė sistema Lietuvoje didesnės įtakos nepadarė, tačiau vystymosi idėja tvirtai įėjo į mūsų kultūrą ir buvo laikoma savaime suprantamu dalyku (J. Šliūpas, J. Adomaitis, V. Dembskis, S. Matulaitis).
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Romanas Plečkaitis,
Polemics on Acknowledgement of N. Copermcus’ System in Lithuanian Schools in the Second Half of the 18th Century
,
Problemos: Vol. 2 (1968): Problemos
-
Romanas Plečkaitis,
C. Cremonini's Treatises in Lithuania
,
Problemos: Vol. 3 (1969): Problemos
-
Bronius Genzelis,
The Problem of the Development of the Lithuanian Social-Political Thought of the 19th Century in Contemporary Polish Historiography
,
Problemos: Vol. 1 (1968): Problemos
-
Romanas Plečkaitis,
Foreword
,
Problemos: Vol. 8 (1971): Problemos
-
Romanas Plečkaitis,
I. H. Abicht at Vilnius University
,
Problemos: Vol. 22 (1978): Problemos